Posted By: BertaĀ
El sistema nacional de Salut en general i el sistema catalĆ de salut en particular fa anys que pateix una falta de personal sanitari de forma estructural. Abans de les famoses retallades del 2009 que van deixar el nostre sistema sanitari en bolquers ja hi havia manca de personal que feia necessari acudir a paĆÆsos extracomunitaris a buscar personal ja el talent que es formava a casa decidia marxar a paĆÆsos amb millors sous i, sobretot, millors condicions laborals. DāenĆ§Ć les retallades perĆ² aquest problema es va anar accentuant fins arribar al dia dāavui.
Lāany 2010 hi havia censats a Catalunya 7.462.044 persones i a lāany 2021 aquest nĆŗmero va augmentar fins als 7.739.758 persones. Ćs a dir un augment de mĆ©s del 3,5%Ā del nĆŗmero dāhabitants (font idecat) .
Per contra els pressupostos dedicats a sanitat van ser retallats i, fins lāany 2020, no es va recuperar la inversiĆ³ que hi havia al 2009 i va ser en part grĆ cies als fons extres per combatre el Coronavirus.
Les retallades de la despesa van ser dirigides majoritĆ riament cap a tot el personal amb baixades de sou, augments dāhorari, pĆØrdues de permisos i, en molts casos, rescissiĆ³ de contractes. Va entrar a escena el concepte dāautocobertura que Ć©s una manera polĆticament correcte de dir que, quan hi ha vacances, baixes, permisos o directament algĆŗ plega, el personal que es queda al centre ha de doblar esforƧos ja que ha dāatendre els seus usuaris i els dels companys que no hi sĆ³n i quan aixĆ² Ć©s insuficient per poder mantenir el servei que demanda i al que tĆ© dret la ciutadania, el mateix personal que ja de per sĆ estĆ esgotat,Ā li demanen fer mĆ©s hores (doblar torn, treballar els dies que li toca fer festa,…), āvoluntĆ riamentā, de les que li pertoquen.
Aquesta autocobertura perĆ² tĆ© un impacte negatiu sobre els usuaris ja que queden sense professional de referĆØncia i aixĆ² tĆ© una relaciĆ³ directe en lāaccessibilitat al sistema sanitari, les derivacions a especialistes i la programaciĆ³ de proves complementĆ ries ja que pot endarrerir tot el procĆ©s amb conseqĆ¼ĆØncies molt negatives sobre la salut. Ćs un manera de disminuir la plantilla dels centres sanitaris i on hi ha de treballar 4 persones treballin 3.
Lāaugment de les jornades va en detriment de la qualitat del servei que els ciutadans Ć©s mereixen i posa en risc la salut dels professionals, ja prou tensada, com la dels usuaris.
I en aquest punt ens trobem actualment amb un sistema sanitari que fa anys que va al lĆmit, amb professionals sanitaris amb sobrecĆ rrega laboral i que a mĆ©s sĆ³n la diana de la frustraciĆ³ dels usuaris que no veuen les seves expectatives acomplertes i que descarreguen la seva ira sobre el professional que treballa a primera lĆnia. Amb usuaris que veuen com no poden accedir al seu metge de capƧalera i que han dāoptar per ser visitats dāurgĆØncies colĀ·lapsant aquests serveis i sobrecarregant els centres hospitalaris, ja que sĆ³n pacients amb pluripatologies que han dāestar ingressats molt de temps.
Les causes dāaquesta manca de professionals sĆ³n moltes perĆ² la manca de planificaciĆ³ Ć©s i ha estat sempre una de les principals. Malgrat lāaugment de la poblaciĆ³ i de la pressiĆ³ assistencial lāaugment de places universitĆ ries per abastir de personal al sistema no ha estat proporcional. Els salaris del personal que treballa al sistema sanitari de lāICS (que han estat els treballadors del sistema sanitari espanyol mĆ©s maltractats) continua estant per sota del que haurien de percebre i la dotaciĆ³ de personal i material Ć©s insuficient per atendre correctament a la poblaciĆ³. Lāefecte crida dāaltres paĆÆsos amb millors condicions laborals i econĆ²miques estĆ fent que, cada cop mĆ©s, els nous graduats mirin cap a Europa.
El pitjor de tot Ć©s que sabent totes les mancances del sistema, desprĆØs dāhaver passat una pandĆØmia que ha deixat a lāaire totes les vergonyes del sistema sanitari (que ha aguantat grĆ cies a les persones que hi treballem) al moment de la veritat, en una taula de negociaciĆ³ per a millorar les condicions laborals i econĆ²miques lāICS, i per extensiĆ³ la Generalitat, es despengin amb propostes ridĆcules que prĆ cticament no milloren les condicions laborals i encara menys lāassistĆØncia sanitĆ ria de la poblaciĆ³.
I quĆØ diu lāICS sobre la manca de professionals? Doncs a la darrera mesa sectorial del 29/7 dāaquest any, i de forma sorprenent davant del requeriment de CATAC-CTS i de la resta de sindicats sobre el tema lāempresa nega totalment que aquesta afirmaciĆ³ sigui certa. Davant dāaquesta negaciĆ³ nomĆ©s ens queda plantejar-nos quatre tres opcions.
La primera Ć©s que lāempresa viu aliena a la realitat del dia a dia de les persones que treballen als seus centres i dels usuaris que han de ser atesos. Segurament dĆ©u ser perquĆØ les persones que dirigeixen lāICS fa massa temps que no trepitgen una consulta o atenen un pacient.
La segona Ć©s que directament menteixen. Que saben perfectament que hi ha manca de personal, que hi ha malestar entre els professionals i que els usuaris no poden ser atesos amb la qualitat amb la que haurien de ser atesos i els Ć©s igual.
La tercera Ć©s que, tot i reconĆØixer la manca de professionals dāalgunes categories, no fa res per millorar la situaciĆ³ dels professional que no estan en aquesta situaciĆ³, reconeixent la seva tasca dignificant els llocs de treball, les seves condicions i retribucions.
I la quarta simplement Ć©s que ens prenen el pĆØl, que qui dies passa anys empeny i que a la poltrona sāhi estĆ molt bĆ©. Segurament es despenjaran amb nĆŗmeros dient que el pressupost per a sanitat aquest 2022 Ć©s molt mĆ©s alt que anys enrere i que hi ha mĆ©s personal contractat que mai perĆ², com sempre, sĆ³n veritats a mitges. Hi ha mĆ©s personal, Ć©s cert, perĆ² paradoxalment personal que atĆ©n directament als usuaris cada cop nāhi ha menys. I aixĆ ens va.