Mesures socials, laborals i de flexibilitat i/o conciliaciĆ³ de la vida laboral i familiar.
La IAC fa molt temps que proposem mesures socials, laborals i de flexibilitat per avanƧar en la conciliaciĆ³ real de la vida laboral i familiar, incidint especialment en aquest dret de tots els treballadors i treballadores reconegut per llei, i no supeditant-lo a les necessitats del servei. Tota supeditaciĆ³ a les necessitats del servei rebaixa el dret a una decisiĆ³ de lāadministraciĆ³, i no podem estar-hi dāacord.
Sobre el text que avui lāadministraciĆ³ ens ha presentat āAcord de la Mesa General de NegociaciĆ³ dels empleats/es pĆŗblics de lāAdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya, en relaciĆ³ amb mesures socials, laborals i de flexibilitzaciĆ³ i/o conciliaciĆ³ de la vida laboral i familiarā denunciem que:
- El text sāha anat treballant des de 2019 en el Grup de Treball, ara bĆ©, recordem que la Mesa General Ć©s lāespai de negociaciĆ³. Reivindiquem poder negociar i hem demanat parcialitzar la signatura de les 11 mesures que lāAdministraciĆ³ ha posat en el text.
- Denunciem que no sāha inclĆ²s en el text la mesura treballada en el Grup de Treball que per justificar una indisposiciĆ³ pugui fer-se amb una declaraciĆ³ responsable de la persona treballadora (borsa de 15 h anuals). Creiem que donada la situaciĆ³ de saturaciĆ³ i de manca dāefectius dels CAPs Ć©s absurd que es faci anar a la treballadora o treballador amb una indisposiciĆ³ a realitzar una visita mĆØdica. Aquesta manca de confianƧa amb el personal per tristes 15 hores anuals Ć©s totalment inadmissible. Hem tornat a demanar que aquesta mesura tambĆ© sigui dāaplicaciĆ³ al personal de lāICS.
- En relaciĆ³ a la mesura 2, āGaudiment a temps parcial dels permisos de naixement per a la mare biolĆ²gica; permĆs dāadopciĆ³, per guarda amb finalitats dāadopciĆ³, o acolliment, tant temporal com permanent; i permĆs del progenitor diferent de la mare biolĆ²gica per naixement, guarda amb finalitats dāadopciĆ³, acolliment o adopciĆ³ dāun fill o un a fillaā, considerem totalment innecessari i restrictiu condicionar-ho a les necessitats del servei si a mĆ©s es parla dāun acord previ entre lāempleat/da i lāĆ²rgan competent.
- En relaciĆ³ a la mesura 5, āCompactaciĆ³ de la reducciĆ³ de jornada per motius de conciliaciĆ³ā, IAC no estem dāacord que se supediti a les necessitats del servei lāelecciĆ³ de com es realitza la jornada. Sempre en les reduccions de jornada per guarda legal prevalen les necessitats del menor i de la famĆlia.
- Reclamem que les mesures de conciliaciĆ³ que sāacordi en aquesta Mesa General siguin dāaplicaciĆ³ a la totalitat dels colĀ·lectius de la Mesa (educaciĆ³, sanitat i administraciĆ³, tant laborals com funcionaris) i sāacabi amb les desigualtats de drets entre colĀ·lectius.
Per aixĆ² hem demanat seguir treballant en el marc del Grup de Treball per aconseguir mĆ©s i millors mesures. Cal tenir en compte que es van presentar mĆŗltiples demandes de negociaciĆ³
InstrucciĆ³ 2/2022, sobre mesures als centres de treball del personal dāadministraciĆ³ i tĆØcnic i al personal laboral subjecte al VI Conveni de lāAdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya amb motiu de la crisi sanitĆ ria per la COVID-19.
Arrel de la publicaciĆ³ del Decret de lāEstat dāeliminaciĆ³ dāĆŗs de la mascareta en diferents espais Ć©s urgent una concreciĆ³ en forma dāinstrucciĆ³ clara per les treballadores de lāAdministraciĆ³ de la Generalitat de Catalunya.
Sobre la InstrucciĆ³ 2/2022 que es publicarĆ aquesta setmana des de la IAC manifestem que:
- Aquesta InstrucciĆ³ 2/2022 estableix que lāĆŗs de la mascareta NO tĆ© carĆ cter obligatori als centres de treball de lāAdministraciĆ³ de la Generalitat, excepte als centres sanitaris on continuarĆ sent obligatori lāĆŗs de mascareta. Des de la IAC demanem que cal mĆ©s concreciĆ³ en relaciĆ³ a les persones que no poden teletreballar en virtut de les seves funcions. Estar treballant presencialment si estĆ s a primera lĆnia dāatenciĆ³ directa al pĆŗblic pot ser un risc per a la ciutadania. Reclamem per aquests casos recuperar lāaplicaciĆ³ del permĆs per deures inexcusables.
- TambĆ© sāestableix que per al personal vulnerable, el diagnosticat de COVID-19 i aquell que presenti sĆmptomes Ć©s RECOMANABLE lāĆŗs de la mascareta en treball presencial. Reclamem que quedin clars els protocols dāaccĆ©s als serveis de prevenciĆ³ especialment per les avaluacions individualitzades als empleats/es vulnerables i als/les diagnosticats de COVID-19. FunciĆ³ PĆŗblica es compromet a fer una campanya informativa per recordar els canals de contacte amb els serveis de prevenciĆ³, i les avaluacions actuals es mantindran vigents fins tenir la nova avaluaciĆ³.
- Pel que fa al RĆØgim de prestaciĆ³ de serveis reivindiquem un cop mĆ©s que cal un nou Decret de teletreball. Si la InstrucciĆ³ estableix que āsāautoritzarĆ la prestaciĆ³ de serveis en rĆØgim de teletreball amb un mĆ xim de dues jornades setmanals, dāacord amb el Decret 77/2020ā, creiem que Ć©s imprescindible actualitzar-lo, ja que en el moment que es va acordar la situaciĆ³ era molt diferent a lāactual. El Secretari General manifesta que primer cal treballar en lāavaluaciĆ³ de lāacompliment per valorar-ho. IAC no estem dāacord amb vincular ambdues qĆ¼estions.
Ā ESTABILITZACIĆ DE PLANTILLES
CreaciĆ³ del grup de treball per a tractar la qĆ¼estiĆ³ dels processos dāestabilitzaciĆ³.
- LāadministraciĆ³ demana que el grup de treball estigui constituĆÆt pels propis membres de la MEPAG. Es demana que hi pugui assistir, a mĆ©s, una persona assessora per a qĆ¼estions especĆfiques. Finalment, sāaccepta la proposta i el grup estarĆ constituĆÆt per dos membres de cada sindicat sens perjudici que puguin estar assistides per una persona.
- Respecte al Personal estatutari i el Personal Docent i la perspectiva estatal, caldrĆ veure de quin marge de negociaciĆ³ es disposarĆ .
- La IAC demana que es tregui el mĆ©s rĆ pid possible lāoferta, perĆ² demana que sāestableixin les ofertes per cossos i categories. En aquest sentit lāAdministraciĆ³ diu que no estĆ obligada a negociar lāoferta i que en tot cas aquesta qĆ¼estiĆ³ es parlarĆ en el grup de treball.
- El Secretari General explica lāordre dels processos:
- En relaciĆ³ al Sector PĆŗblic, tot i no formar part dāaquesta MESA el Secretari General expressa que igual que sāha fet a lāAdministraciĆ³ amb algunes places de programa, sāha demanat a lāEstat una taxa addicional perquĆØ el sector pĆŗblic pugui tambĆ© estructurar places de programa.
- Sāestableix el dilluns 25 dāabril per a la primera reuniĆ³ del grup de treball. Es recorda que donades les dates establertes per llei lāoferta sāha de publicar de manera imminent i es demana la mĆ xima celeritat per tal que la convocatĆ²ria del Concurs de mĆØrits sigui el mĆ©s aviat possible (la previsiĆ³ que es fa Ć©s per al mes de juny) recordem tambĆ© que la del concurs dāoposiciĆ³ ha dāestar abans de final dāany.
- Oficialment, no sāha entregat cap proposta respecte al procĆ©s del concurs de mĆØrits i sobre la baremaciĆ³ dāaquest. A nivell de IAC iniciem un debat intern de totes les organitzacions amb representaciĆ³ a lāĆ mbit pĆŗblic per tal de fer una proposta que realment doni resposta i suposi lāestabilitzaciĆ³ del personal en frau de llei.
Ā Oferta dāocupaciĆ³
LāAdministraciĆ³ diu que el nĆŗmero de places que sortiran sāestableix a partir del que diu la llei. En referĆØncia a les places dels cossos convocats, tambĆ© sortiran al procĆ©s dāestabilitzaciĆ³ sempre i quan siguin places que compleixen amb els requisits establerts en lāArticle 1 i a la disposiciĆ³ addicional vuitena de la llei 20/2021, de 28 de desembre de mesures urgents per a la reducciĆ³ de la temporalitat a lāocupaciĆ³ pĆŗblica. Per tant, sāinclouran, per exemple, les places del cos superior, independentment que segueixi el procĆ©s.