El personal dels CAPs denuncia que estan saturats perquè, a banda d’atendre l’onada de pacients, també han d’assumir tasques administratives
Un dels principals focus de preocupació en aquests moments són els centres d’atenció primària. De fet, aquesta setmana s’ha superat el rècord absolut de tota la pandèmia: els CAPs han hagut d’atendre gairebé 100.000 persones en un sol dia. El personal denuncia que estan saturats perquè, a banda d’atendre l’onada de pacients i de fer totes les tasques habituals, també han d’assumir altres tasques administratives. La principal, la tramitació de les baixes laborals.
Segons la metgessa, això passa perquè la població va al CAP amb unes expectatives que, sovint, no encaixen amb l’atenció que reben. “Hi ha protocols i una base científica que hem de respectar”, ha afegit Nozal. Tots dos coincideixen a fer una crida perquè els pacients prioritzin els tràmits telemàtics -molts es poden fer a través d’aquest web habilitat pel Departament de Salut – abans que anar al centre d’atenció primària o, fins i tot, trucar per telèfon.
“La gent truca i es troba que les línies estan ocupades, però això és perquè nosaltres estem trucant a pacients o atenent altres trucades sense parar”, ha dit Nozal. En aquest sentit, Acezat ha explicat que dimarts ell mateix va atendre 70 pacients covid. En el conjunt del seu CAP, 300. Una xifra insostenible.
El mateix metge ha exposat que tot el personal sanitari està doblant torns “des de fa dos anys” per evitar el col·lapse del sistema. “Necessitem que l’atenció primària continuï amb les seves tasques vitals, com la de la prevenció de complicacions o el seguiment de patologies cròniques”, ha reblat.
Testimonis de treballadors de l’atenció primària
Jesús Valerio, que està doblant jornada, diu que estan fregant el col·lapse per les feines extres que han d’assumir, i reclama fer un esforç entre tots plegats: “Volem una mica de suport de la gent. Hem de fer un esforç per poder arribar a fer la feina”.
A més d’atendre el pacient, hem d’atendre la família i donar-li suport. Ens costa molt quan hem de fer una feina afegida de treball administratiu… diu Jesús Valerio.
La Sara és metgessa d’un CAP del Maresme i ens posa un exemple de com és el seu dia a dia: “L’altre dia en una guàrdia de Reis portàvem 240 visites més un agenda covid de 140 entre dues persones. És horrorós, la frustació que genera. Fa que realment et plantegis si val la pena fer això”.