28 D’OCTUBRE: VAGA DEL SECTOR PĆBLIC A CATALUNYA
Taula sindical de Catalunya: comunicat unitari dels sindicats convocants
Tenir uns serveis pĆŗblics dignes i de qualitat Ć©s quelcom essencial per a
assolir la societat que volem a Catalunya, una societat cohesionada i
orientada a reduir i superar les desigualtats socials, especialment aquelles
que afecten als sectors mĆ©s desafavorits, que pateixen la crisi econĆ²mica
postpandĆØmica amb mĆ©s duresa, la classe treballadora i el conjunt de les
classes populars. Sectors com lāensenyament pĆŗblic, la sanitat, la justĆcia,
els serveis socials, assistencials, de garantia de rendes, i un llarg etcĆØtera,
sĆ³n fonamentals per a avanƧar en la transformaciĆ³ que volem per a la
nostra societat, i que la majoria de la poblaciĆ³ reclama, una transformaciĆ³
en un sentit emancipador.
Les persones treballadores del conjunt del sector pĆŗblic a Catalunya
sostenen amb la seva feina diĆ ria la qualitat de tots aquests serveis, de
vegades en condicions molt adverses, derivades de les polĆtiques de
retallades, privatitzacions i desmantellament progressiu de lāĆ mbit pĆŗblic
dutes a terme pels diferents governs. Prenent nomƩs com a indicador el
sector pĆŗblic de la Generalitat, constatem que una tercera part de les
persones treballadores tenen una relaciĆ³ laboral no estable, ja que els seus
contractes sĆ³n dāinterinatge o de laborals no fixes, en concret, uns 90.000
del total sĆ³n treballadores temporals de lāadministraciĆ³ pĆŗblica catalana. La
temporalitat els darrers anys ha crescut fins a situar-se al voltant del 30%
de la plantilla total, sent la majoria dones que ocupen aquests llocs de
treball. La precarietat al sector pĆŗblic de la Generalitat estĆ altament
feminitzada. La situaciĆ³ no Ć©s gaire millor, i en alguns casos Ć©s fins i tot
pitjor, a les nostres administracions locals i en alguns organismes de
lāadministraciĆ³ general de lāEstat.
La immensa majoria dāaquests llocs de treball precaris estan essent ocupats
per personal interĆ o laboral temporal amb mĆ©s de 3 anys de serveis
prestats i, en molts casos mĆ©s, fins i tot dĆØcades ocupant de forma
provisional una plaƧa que mai no ha sortit a provisiĆ³ reglamentĆ ria, ni les
qui lāocupen han tingut mai lāoportunitat de consolidar. En ocasions, no pas
una, sinĆ³ diverses, amb nomenaments o contractes temporals de carĆ cter
successiu, perquĆØ la rotaciĆ³ en el sector pĆŗblic Ć©s molt alta. LāadministraciĆ³
pĆŗblica, i tots els seus organismes depenents, han cronificat durant molts
anys la temporalitat sense garantir processos selectius per tal dāestabilitzar
convenientment les plantilles.
Les darreres sentĆØncies i autos del Tribunal de JustĆcia de la UniĆ³ Europea
(TJUE) sĆ³n molt clares en el sentit que cal transposar completament la
directiva 1999/70/CE sobre el treball de durada determinada a
lāordenament jurĆdic intern de lāestat espanyol, per tal de sancionar
lāadministraciĆ³ incomplidora que hagi comĆØs abĆŗs de temporalitat contra
les persones treballadores, i dissuadir tambƩ convenientment la seva
comissiĆ³ en el futur.
SentĆØncies com la resoluciĆ³ del TJUE del 19 marƧ del 2020, i la
jurisprudĆØncia posterior dāaquest mateix tribunal, estableixen ben
clarament que els actuals processos selectius, de torn lliure i resoluciĆ³
incerta, no es poden considerar com una sanciĆ³ adequada a lāabĆŗs i, per
tant, no sĆ³n cap garantia per tal dāestabilitzar les plantilles; a mĆ©s dāestablir
el criteri de tres anys dāinterinitat per a considerar que el personal es troba
en abĆŗs de temporalitat. Els llocs de treball estructurals no haurien de
poder ser coberts amb contractes temporals: aixĆ² Ć©s un frau de llei i un
abĆŗs acreditat per la prĆ²pia justĆcia dāaquesta UniĆ³ Europea, les
disposicions de la qual tant els hi agrada seguir fil per randa als diferents
governs en altres Ć mbits que tenen a veure amb retallar els serveis o la
protecciĆ³ social.
Cal sancionar la contractaciĆ³ abusiva, igualant els drets amb qui ostenta la
condiciĆ³ estable en el mateix rĆØgim jurĆdic, cal avanƧar en el reconeixement
del carĆ cter fix de la relaciĆ³ laboral per a qui estĆ ocupant places de
carĆ cter estructural amb contractes o nomenaments temporals. Aquest nou
marc normatiu, necessari per a estabilitzar realment les plantilles, en cap
cas pot respondre a la lĆ²gica de la proposta presentada pel principal partit
del govern espanyol, el PSOE, i negociada amb la burocrĆ cia sindical de les
tres centrals estatals majoritĆ ries a la Mesa general de negociaciĆ³ de les
administracions pĆŗbliques: CCOO, UGT i el CSIF. El reial decret llei 14/2021,
conegut com a āIcetazoā representa la reediciĆ³ de la versiĆ³ mĆ©s dura i
excloent cap a les persones treballadores temporals de les velles formes
dāentendre lāāestabilitzaciĆ³ā, ja fracassades en el passat. Una proposta que,
si no Ć©s substancialment modificada en lāactual trĆ mit parlamentari com a
projecte de llei, implicarĆ un autĆØntic ERO dāextinciĆ³; lāacomiadament
massiu per a milers de persones treballadores del sector pĆŗblic a Catalunya,
que porten molts anys demostrant la seva vĆ lua als seus centres de treball.
Un despropĆ²sit que cal capgirar de manera urgent els propers dies i
setmanes.
La āfixesaā, aquesta consigna que ha esdevingut tan popular darrerament
entre el personal precari del sector pĆŗblic, ha de ser entesa com
lāestabilitzaciĆ³ del personal interĆ o laboral temporal, tot modificant la seva
situaciĆ³ administrativa per tal dāassolir la seva funcionaritzaciĆ³ o bĆ©
establint contractes/nomenaments fixes fins a la seva extinciĆ³ per jubilaciĆ³
ordinĆ ria. Aquesta cal que sigui la resposta a lāalta temporalitat existent a
conseqĆ¼ĆØncia dels acords signats el 2017 i 2018 entre lāanterior Ministre
Montoro i els sindicats del rĆØgim. Davant dāaquest nou āprocĆ©s
dāestabilitzaciĆ³ā que es vol posar en marxa amb lāāIcetazoā, mitjanƧant el
qual es pretenen convocar ofertes pĆŗbliques extraordinĆ ries, cal
mobilitzar-se per exigir i guanyar un nou dret laboral. El projecte de llei
per a la reducciĆ³ de la temporalitat que sāestĆ tramitant al Congreso de los
Diputados ha dāacabar recollint aquest nou dret en el seu articulat. Un nou
dret que doni el paraigua legal a les diferents administracions publiques
per a reconĆØixer el carĆ cter fix de la seva relaciĆ³ laboral a qui treballa en
frau de llei. Un nou dret per avanƧar en la millora de les condicions laborals
de les persones empleades pĆŗbliques, tal com recull la nova llei que sāestĆ
tramitant al Parlament de Catalunya dāestabilitzaciĆ³ del sector pĆŗblic
catalĆ .
Per tot aixĆ², els sindicats sotasignants denunciem el reial decret llei
conegut com a āIcetazoā: vulnera la normativa i la jurisprudĆØncia europea
en no establir cap sanciĆ³ adequada i dissuasĆ²ria a lāadministraciĆ³ pĆŗblica
per lāabĆŗs comĆØs, i no fa altra cosa que castigar al personal abusat, posant
en risc la seva continuĆÆtat en el lloc de treball. Demanem la seva derogaciĆ³
immediata. Exigim que la nova llei que sāestĆ tramitant reculli la fixesa com
a sanciĆ³ a lāabĆŗs de temporalitat. Per aixĆ², en un moment crĆtic on el futur
laboral de milers de treballadores estĆ en joc convoquem vaga al sector
pĆŗblic a Catalunya el proper dia 28 dāoctubre.
Fem una crida a lĀ“organitzaciĆ³ dāassemblees per establir una posiciĆ³ clara
de rebuig a lāacomiadament massiu que implica lāIcetazo. Cal aturar els
centres de treball i sortir als carrers per guanyar lāestabilitat dels qui
treballen a la pĆŗblica.
Cap interina al carrer, les que hi sĆ³n es queden.
Taula sindical de Catalunya:
ConfederaciĆ³ General del Treball de Catalunya (CGT)
ConfederaciĆ³ Nacional del Treball ā Catalunya i Balears (CNT)
Sindicat de Comissions de Base (Co.Bas)
Coordinadora Obrera Sindical (COS)
Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC)
Solidaritat Obrera (SO)