Quan, els treballadors sanitaris, crĆØiem que pitjor no es podien fer les coses arriba la vacunaciĆ³. Ja se sap; no hi ha dos sense tres. Som a la tercera onada de la pandĆØmia de la COVID-19, sense temps de sortir de la segona: la CATAC/CTS-IAC ( sector sanitari de la IAC ) vol alertar a les administracions responsables, als partits polĆtics i a la poblaciĆ³ de la situaciĆ³ en quĆØ ens trobem.
DesprĆ©s dāun perĆode nadalenc, en quĆØ sāesperaven noves mesures de confinament, i desprĆ©s dāun precipitat desconfinament al Maig, que va ser desaconsellat per totes les veus expertes dāaquest paĆs, han arribat les anhelades vacunes. Tanmateix, el que apareix com una bona notĆcia sāestĆ tornant, de nou, un malson.
Dues de les tres vacunes per a la immunitzaciĆ³ contra el SARS-COV-2 que sāadministraran a la poblaciĆ³ en els propers quatre mesos requereixen una complexa i prevista logĆstica. Aquesta qĆ¼estiĆ³ era coneguda des de ja fa 6 mesos. Quan sāacaba la primera setmana programada que preveia lāadministraciĆ³ de les 60.000 primeres dosis a les residĆØncies geriĆ triques, constatem que en prou feines se nāhan injectat un 10 % amb unes excuses inacceptables com ara la manca de refrigeradors adients, calendaris festius increĆÆbles i sobretot la dificultat de disposar dāequips humans per a tal feina. PrĆØviament el CatSalut havia fet una crida per reclutar de forma voluntĆ ria a personal dāinfermeria que vulguĆ©s fer hores extres, per colĀ·laborar en la campanya de vacunaciĆ³. Es demanaven 500 professionals i la resposta immediata, fou lāoferiment de 3000 infermers/es. Molts dāells ens han fet saber que en cap moment seāls ha requerit. Val a dir que tampoc seāls informa del preu que cobraran i pel que hem pogut esbrinar, aquest preu serĆ segons els salari base de cadascĆŗ. Ens trobem una vegada mĆ©s en lāetern problema, la mateixa feina, diferents condicions, conseqĆ¼ĆØncia de regir-se per marcs laborals diferents segons si lāempresa Ć©s pĆŗblica, concertada o privada. Insistim: āuna sanitat, un conveniā.
Davant dāaquesta qĆ¼estiĆ³ volem alertar de nous errors que poden tornar-se en greus conseqĆ¼ĆØncies si no es corregeixen immediatament.
- Amb sorpresa veiem que lāexecuciĆ³ de la campanya de vacunaciĆ³ sāestĆ planificant al marge de lāatenciĆ³ primĆ ria, constituint equips externs que no tenen lāexperiĆØncia com a equips per dur a terme una campanya de vacunaciĆ³. Una situaciĆ³ que recorda a la viscuda amb lāempresa Ferrovial a qui inicialment se li va encarregar de gestionar la detecciĆ³ i seguiment (rastrejos) dels casos COVID-19 amb tot el fracĆ s conegut.
- Des de la Conselleria de salut de la Generalitat de Catalunya sāha insistit en el fet que no es disposava de prou infermeres per poder dur a terme la campanya. La realitat Ć©s que fan falta infermeres a lāĆ mbit de lāatenciĆ³ especialitzada, a lāatenciĆ³ primĆ ria i lāatenciĆ³ a les residĆØncies. Ćs factible i necessari organitzar un dispositiu de vacunaciĆ³ des de cada centre dāatenciĆ³ primĆ ria (CAP), que inclogui tambĆ© les residĆØncies de gent gran.
Per aixĆ², es requereix comptar amb tots els professionals i amb la concreta situaciĆ³ particular de cada centre (alguns dāells amb seriosos problemes dāespai fĆsic) i reforƧar amb personal els mateixos CAP en lloc de formar precipitadament nous equips aliens a la dinĆ mica assistencial.
La planificaciĆ³ de la campanya de vacunaciĆ³ per posar fi a la COVID-19 requereix condicions polĆtiques: lideratge guanyat per credibilitat, capacitat de comunicaciĆ³ i coneixement dels mitjans de quĆØ es disposa (i dels que no) per executar les accions necessĆ ries. Fins ara, no sāhan complert aquestes condicions.
En aquest segon lliurament de vacunes, de moment a 15 de gener, nĀ“han arribat 186.000, esperem que els nostres representants de govern estiguin a lāalƧada que es requereix, i que la logĆstica i lāorganitzaciĆ³ sigui la que correspon en un tema tan vital. Cal rendir comptes de la utilitzaciĆ³ de cada euro arribat amb la finalitat expressa dāinversiĆ³ en la crisi i aixĆ², sense externalitzacions (privatitzacions) fora del sistema pĆŗblic de sanitat que sĆ³n mĆ©s injustificables encara, en aquesta conjuntura.
Per tot aixo, CATAC-CTS/IAC, (el sector sanitari de la IAC), denunciem el mal tracte i menyspreu que rebem per part de govern i exigim:
Que els responsables de la gestiĆ³ de les vacunes sigui el personal dāatenciĆ³ primĆ ria, per tal que sigui una campanya efectiva i igualitĆ ria. LāadministraciĆ³ de les mateixes ha de ser amb personal pĆŗblic i incentivat (no voluntari) i en cap cas concertar acord amb centres privats o externalitzats per lāadministraciĆ³ de les vacunes.
Que es vetlli per reduĆÆr al mĆ xim les possibilitats, mĆ©s que probables, que la situaciĆ³ fruit en gran part de les males decisions polĆtiques, torni a repercutir sobre el colĀ·lectiu de treballadors de la sanitat, amb llargues jornades de treball penĆ³s, per exemple.
Acabar amb lāengany del relat sobre quĆØ sāaconseguirĆ amb les vacunes en els prĆ²xims mesos i posar seny i veracitat a lāhora de comunicar que encara estem en plena crisi.
En cas de no vetllar les administracions per comptar amb una ciutadania ben informada, que vol dir amb tot rigor, perfectament capaƧ dāentendre la gravetat de la situaciĆ³, lāangoixa social per aquesta mala gestiĆ³ de tot el procĆ©s de la crisi pandĆØmica no farĆ mĆ©s que incrementar-se, agreujant el futur incert que ens pot arribar. Per aixĆ², tambĆ© exigim una bona campanya informativa sobre la vacuna, dirigida a tota la poblaciĆ³, per combatre tota la desinformaciĆ³ que hi ha hagut al voltant dāaquesta.
No ens cansarem dāinsistir que calen mesures de contenciĆ³ que tinguin en compte la salut de la poblaciĆ³ en tots els seus aspectes, aixĆ² vol dir que a cada mesura sanitĆ ria, hi ha dāhaver una contramesura social. Aboguem per una renda bĆ sica universal, com la forma mĆ©s urgent de palĀ·liar la crisi social i econĆ²mica que patim i que no desapareixerĆ per art de mĆ gia.
CATAC-CTS/IAC, Ā MatarĆ³, 16 de gener de 2021